Het is zo ver, je begint eindelijk met afvallen. Je hebt er lang tegenaan gehikt maar nu is het dan toch eindelijk tijd om te beginnen. Natuurlijk kan je bij een moeilijke start zoals deze alle tips en trucjes gebruiken die er bestaan. Je moet je realiseren dat afvallen een oneerlijke strijd is. Wat wordt hiermee bedoeld? Afvallen is een activiteit waar de mens eigenlijk niet voor gebouwd is. Het menselijk lijf is een zeer efficiënte machine. Bouwstoffen die binnenkomen worden zo vakkundig mogelijk gebruikt. Alles wat overblijft wordt opgeslagen voor later gebruik. Eigenlijk bereidt het lichaam zich voor op een periode waar er wat minder energie voor handen is. Alas, in onze tijd krijgen we meer dan voldoende voedsel binnen, eigenlijk zelfs te veel. Hierdoor kan het lichaam erg veel voedingsstoffen opslaan, waardoor een vet overschot ontstaat. Je snapt nu waarom afvallen een oneerlijke strijd is: het lichaam is gebouwd om overschotten op te slaan, terwijl jij deze wilt wegwerken. Afvallen is daarom geen eenvoudige taak, maar het is zeker mogelijk. Er zijn een aantal belangrijke stappen die je kunt zetten om snel en relatief eenvoudig gewicht te verliezen:

  • Voldoende blijven eten
  • Genoeg sporten
  • Jezelf goed informeren

Op de eerste plaats is het van groot belang dat je genoeg blijft eten. De grootste fout die gemaakt wordt tijdens een dieet is dat men helemaal stopt met alle maaltijden. Men ziet dit vaak als een eenvoudige stap naar snel afvallen. Wat je hiermee bereikt is echter het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. Je lichaam gaat als het ware in een soort “survival mode” en zal het verbruik van voedingsstoffen drastisch omlaag halen. Dit is helemaal niet raar. Het lichaam realiseert dat er veel te weinig calorieën binnenkomen en compenseert dit door de reserves heel sporadisch aan te spreken. Zo blijft er meer over wanneer de schaarste nog even aanhoudt. Je zult dus amper afvallen. Dit is niet wat je wilt, je wilt juist dat het lichaam meer gaat verbranden. Dit kun je doen door gezond te eten, maar niet te veel. Je neemt dus voldoende voedingsstoffen op, maar creëert tegelijkertijd schaarste in andere aspecten. Met name een schaarste in koolhydraten is erg belangrijk. Koolhydraten zijn belangrijke stoffen voor het lichaam die snel kunnen worden opgenomen vanuit het bloed. Wanneer je te weinig van deze bouwstoffen binnenkrijgt moet het lichaam andere maatregelen nemen om toch energie binnen te halen. Nu zal het lichaam beginnen met vetverbranding. Zorg dus, wanneer je wilt afvallen, dat je vetten gaat verbranden en genoeg goede voedingsstoffen binnenkrijgt.

Afvallen en beweging

Waarom zijn kleine kinderen vaak vrij slank en tenger? Dit heeft niet te maken met het eetpatroon, vaak eten kleine kinderen een stuk meer dan volwassenen. Natuurlijk zijn kinderen in de groei en hebben dus meer voeding nodig, maar er is meer aan de hand. Kinderen spelen buiten. Ze ravotten in de bosjes, doen tikkertje of verstoppertje, en kunnen urenlang voetballen. Beweging is goed voor ieder mens en afvallen en beweging gaan dan ook altijd samen. Zorg dat je genoeg beweegt, waar en wanneer dan ook. Hierbij kun je ook geholpen worden. Er zijn hele goede hulpmiddelen om je te motiveren om elke dag een stapje verder te gaan. Een middel dat bijvoorbeeld heel goed kan helpen zijn hardlooptrainingen. Je kunt speciale audio opnames, zogeheten podcasts, downloaden en vervolgens afspelen op je telefoon of een MP3-speler. Deze podcasts helpen je bij het uitkiezen van doelen en motiveren je net dat stapje verder te gaan. De eerste les zul je kleine stukken lopen, aan het einde van de tiende les kun je zelfstandig het park helemaal doorkruizen. Er is nog één laatste punt waar je goed op kunt letten: je kunt jezelf altijd goed blijven informeren over afvallen. Afvallen gaat niet snel, sterker nog het gaat vrij langzaam, dus moet je geen verkeerde ideeën hebben over de snelheid waarmee je gewicht zult verliezen. Een kilo per week wordt vaak gezegd maar er zijn mensen die dit ook niet halen. Consistent en regelmatig gewicht verliezen is een langdurig proces. Je kunt je lichaam helpen door bijvoorbeeld te achterhalen waar je op een doordeweekse dag tekorten aan opbouwt. Wanneer je te weinig eiwitten binnenkrijgt kan een eiwitdieet de oplossing zijn. Ook kun je vetvrije producten nuttigen om minder verzadigd vet binnen te krijgen. De hoeveelheid calorieën die je elke dag moet binnenkrijgen varieert bovendien enorm. Mannen hebben in de regel meer nodig dan vrouwen, maar dit hangt ook van spiermassa af. Kortom: zoek naar alle informatie die je kan helpen bij het afvallen.

Een lekker glas cola

Veel mensen houden van frisdrank. Een glas cola na het sporten kan toch geen kwaad? Jawel! Frisdrank is de vijand van iedereen die probeert gewicht te verliezen. Cola, Fanta, en Sprite bevatten ongelijk veel suikers. Suikers zorgen dat het lichaam geen vet meer verbrand. Bovendien kan een te grote hoeveelheid suiker leiden tot allerlei gezondheidsproblemen, waaronder diabetes type II. Drink daarom, tijdens het afvallen maar ook wanneer je gewoon gezond wilt leven, nooit frisdrank. Je zult je niet alleen vitaler voeler, je zult ook zien dat je dieet veel meer effect heeft. Wanneer je snel gewicht wilt verliezen hoef je enkel te stoppen met frisdrank om heel veel resultaat te bereiken. Drink bijvoorbeeld water met ijsklontjes, hartstikke gezond en ontzettend lekker. Wanneer je goed gemotiveerd aan de slag gaat en goed eet, veel sport, en jezelf goed informeert, staat niets je in de weg om het gevecht aan te gaan met de kilo’s.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn